PGR / AutoCAD [Matouš Mihaliček]

společné zadání pro 2.CN, 2.CD, 2.AŘ, 2.AH, 2.AS, 3.BV

Zde se najdete informace, které vás provedou samostudiem v období mimořádných opatření. Předpokládám, že máte nějaké společné studijní komunikační kanály a že je budete využívat, mimo jiné na vzájemnou komunikaci a podporu při řešení případných obtíží. Obracet se samozřejmě můžete i na mě, a to na mém pracovním e‑mailu matous.mihalicek(x)sups.cz. Otázky a odpovědi budu zveřejňovat zde, aby se i ostatní mohli případně poučit. Každopádně držím palce, ať vše jde hladce a bez potíží. Dálkovému studiu zdar!

Tabulka s přehledem úkolů a termíny (nejzazšího) odevzdání práce.

třída opak. opakování [tažení po trajektorii] sklenice a lahev [rotační tělesa I] propiska [rotační tělesa II] váza [šabl.] render [světla, stíny] render [materiály] závěrečný projekt:
šachové figurky
2.CD - 20.3. - 3.4. 10.4. 24.4. 8.5. 22.5. 5.6. 19.6.
2.CN - 20.3. - 27.3. 10.4. 24.4. 8.5. 22.5. 5.6. 19.6.
2.AŘ - 20.3. - 3.4. 17.4. 1.5. 15.5. 29.5. 12.6.
2.AH - 20.3. 27.3. 3.4. 17.4. 1.5. 15.5. 29.5. 12.6.
2.AS 20.3. 27.3. 10.4. (10.4.) 24.4. 8.5. 22.5. 5.6. 19.6.
3.BV - - 20.3. 27.3. 10.4. 24.4. 8.5. 22.5. 5.6. 19.6.

Samozřejmě ti, kdo mají splněnou povinnou práci a chtějí pracovat na dalších úkolech, mohou si vybrat jakýkoliv další úkol ze zdejšího přehledu (např. od třídy která je napřed).

První úkol/y

 

TERMÍN ODEVZDÁNÍ: do 20. března 2020 a dále každý týden, dokud nebude řešeno jinak

Zadal jsem práci, posílal jsem kolem 12. března přes třídní učitele, snad to k vám došlo. Zde to zopakuji a trochu rozepíši:

Pracujte samostatně v AutoCADu a procvičujte si 3D modelování.
Zkuste vymodelovat postupně cvičení, které jste nestihli ve výuce či která si myslíte že byste potřebovali procvičit. Dále zkuste i nové postupy – do půlky března bychom měli být schopni zvládnout všechna cvičení uvedená v dokumentu Základní postupy pro 3D modelování v AutoCADu. Na stránkách školy je i návod jak získat studentskou verzi AutoCADu zdarma na tři roky – pokud ji ještě nemáte, je nejvyšší čas ji nainstalovat.

Takže:

1/
Budete potřebovat mít k dispozici aplikaci AutoCAD. Toto moc obejít nejde, neb zvládnutí 3D modelování v této aplikaci je pointou třetího čtvrtletí. Návod jak získat aplikaci AutoCAD zdarma na tři roky ve studentské verzi je na stránkách školy:
https://www.sups.cz/materialy-pro-zaky/mihalicek-matous/
POZNÁMKA: několik žáků mělo potíže s instalací AutoCAD verze 2018. Pokud také budete mít potíže, zkuste nainstalovat verzi 2019. Ta se zpravidla nainstaluje bez potíží – a oproti předchozí není až tak moc odlišná.

2/
V již zmíněném dokumentu máte popsaný postup konstrukce 12 základních objektů, jejichž procvičením lze zvládnout základní 3D modelování v aplikaci AutoCAD. Některé (většinu) těchto cvičení máme již zvládnuté, pokračujte prosím proto těmi, které jsme ještě nemodelovali (půjde o posledních pár). Samozřejmě nabráním tomu, aby jste si zopakovali konstrukci některých již modelovaných.

3/
Odevzdávání prací: každý pátek budu očekávat e‑mail s jedním objektem. Zasílejte mi soubor DWG, jehož obsahem bude vymodelovaný objekt – a prosím pouze ten, plus maximálně další detaily které mi chcete ukázat, ale ne žádné nadbytečnosti které se neváží k výstupu právě odevzdávaného cvičení.
Budete-li chtít odevzdat více výkresů, pošlete více souborů.
Pojmenování souborů: striktně dodržte zápis příjmení-jméno-třída-název_cvičení.dwg, tedy např. Mihaliček-Matouš-4BV-propiska.dwg.

 

připomínám:

  • Rýsujte v reálné velikosti objektu. Zatímco propiska má třeba 150 mm na délky, prolézačka může mít 2000 mm na výšku. Pomůže vám to odhadovat dílčí rozměry.
  • Tvořte si duplikáty a uchovávejte si tak stavební díly / mezipostupy pro případné opravy.
  • Často si ukládejte.

model propisky, poznámky

 

U propisky prosím dbejte na:

  • Tvar propisky nebude prostý válec, ale bude mít trochu složitější tvar. To už zvládnete, tak si prosím nezjednodušujte práci přespříliš. Nezadávám zas tolik úkolů, abyste se nemohli tomu modelování trochu věnovat.
  • Poutko bude o kousek odsazené od těla propisky, aby mezi něj a propisku šlo něco zasunout. Jinak by postrádalo smysl.
  • Poutko bude mít zajímavý tvar, a to jak v pohledu shora (v návodu jakoby tvar lístečku) tak v průřezu (je tvořené /i/ rotací kolem osy propisky).

Jde již o poměrně komplexní model, prosím věnujte mu trochu péče a času.

model kancelářské sponky, poznámky

U sponky prosím dbejte na:

  • Trajektorii tažení tvořte úsečkami, oblouky, (ořezanými) kružnicemi… ve výsledku jde ale o “čáry” na sebe přesně navazující, jako by nakreslené jedním tahem. Žádné křížení ani zdvojené čáry či jiné nepřesnosti. Pozor aby byly v jedné rovině, a to v rovině XY.
  • Tyto čáry spojte nástrojem Spojit, naleznete jej v sekci Modifikace (po rozbalení).
  • Vytvořte průřez(y) sponkou. Třeba kruh, nebo ovál, hvězdička, trojúhelník. Z nich vytvořte oblast (v koncepčním zobrazení uvidíte výplň plochy).
  • Nástrojem Tažení můžete “poslat” kruhovou plochu po trajektorii.
  • Ostatní nesymetrické plochy je lepší na začátek trajektorie nasadit a to tak, že plocha bude svým středem sedět na začátku trajektorie a bude kolmá na tuto trajektorii (užíváte 3D otočení).

Chtěl bych alespoň tři sponky s různým průřezem.
Trajektorie může být vždy shodná.

model sklenice a lahve vína, poznámky

U těchto objektů prosím dbejte na:

  • Reálné rozměry. Sklenička nebude mít dva metry ani dva centimetry. Jen tloušťku materiálu můžete trochu nadsadit, ať se Vám s tím lépe pracuje.
  • Zajímavé tvary. Prosím dejte si na tom trochu záležet, první pokusy co vytvoříte zase hezky smažte z zašlete až hezký model, milého a použitelného tvaru.
  • Dbejte na detaily: lahev bude mít prohnuté dno, sklenička zaoblené hrany na horním okraji…
  • Uvnitř lahve bude další těleso, představující tekutinu uvnitř.

Šablonování – váza

 

Další úkol již nenajdete ve výše zmiňovaném návodu, ale připravil jsem pro vás dvě výuková videa. V prvním se seznámíte s nástrojem šablonování, v druhém si vyzkoušíte vymodelovat model jednoduché vázy. Vaším úkolem nádledně bude vymodelovat vázu vlastní, pokyny jak má vypadat jsou na konci druhého videa.

Úvod do Šablonování, základní principy nástoje.

Tvorba vázy nástrojem šablonování. Zadání samostatné práce.

Obě videa dohromady trvají zhruba 15 minut, můžete pracovat průběžně s výkladem (a video si pozastavovat).

Vymodelování obou objektů by nemělo zabrat více než 60 minut. Samostatný úkol následně vymodelujete také za maximálně 60 minut.

ukázky odevzdaných prací:

Renderování – úvod, práce se světly

 

Další video je tu. Tentokráte se podíváme na renderování – tedy jak získat hezký placatý obrázek Vašeho 3D modelu, ideálně ve fotorealistické kvalitě s perspektivou a stíny. Zatím pouze vynecháme materiály, ty si necháme na příští úkol.

Video má přes půl hodiny. Není potřeba zkoušet vše co ukazuji, ale očekávám že většinu kroků si zkusíte. Cílem je porozumět tvorbě a nastavení světel pro hezké zobrazení modelu a renderovat ve vyšším rozlišení.

Výstupní úkol máte popsaný ve videu (33. minuta), shrnu to zde: zašlete mi render (obrázek JPG nebo PNG) vámi vymodelované vázy (minulý úkol) v rozlišení minimálně 1024x768 px, model bude vyplňovat prostor (ne zbytečně prázdné okraje), na pozadí nebude černá plocha, stín nebude ostrý ale rozptýlený, ideálně nastavená perspektiva.

TIP aneb co jsem zapomněl ve videu zmínit: Všimli jste si v renderu, že nemáte kulaté tvary úplně kulaté, ale že AutoCAD z nich dělá mnohoúhelníky? Říkali jsme si kdysi, že si AutoCAD takto zjednodušuje zobrazení a že to až tak nevadí… ale v renderu to není úplně ideální. Takže jak to napravit: v příkazovém řádku zapište příkaz FACETRES a nastavte aktuální hodnotu na 10 (z výchozích 0.5). Následně byste měli vidět v modelovacím prostředí i renderu tělesa hladší. Nastavení je platné pro aktuální dokument.

TIP /nejen/ pro uživatele strojů Apple: AutoCAD na MacOS nepodporuje funkci renderování na lokálním stroji. Proto je nezbytné zkusit renderování v cloudu – tedy princip, kdy připravený model odešlete na servery Autodesku a zpět přijde vyrenderovaný obrázek. Náhledová velikost (pro nás dostačující) je zdarma, zatímco větší výstupy jsou za kredity, které je třeba zakoupit (ale pár jich do začátku na vyzkoušení dostanete).
více info: obecné informace o renderování v Cloudu, nápověda: Renderování v Cloudu na MACu

ukázky odevzdaných prací:

Renderování – materiály

 

Pokračujeme v renderování, tentokráte přidáme materiály. Zde podobně jako v minulém úkolu již nelze říci co je jednoznačně správný postup, očekávám že si budete hrát a hledat nastavení materiálů tak, aby výstup vypadal v rámci možností realisticky, zajímavě, hezky. Nezapomeňte vyladit intenzitu světel tak, aby výstup nebyl příliš temný – jak se některým dařilo.

Krátké video s ukázkou, jak přiřadit objektům v modelu materiály, úprava velikosti textury, vlastnosti materiálů, průhledný materiál. 

Výstupem k odevzdání bude opět render (obrázek JPG nebo PNG) vámi vymodelované vázy v rozlišení minimálně 1024x768 px, tentokráte s využitím materiálů na pozadí i váze (na ní zkuste prosím použít (částečně) průhledný materiál).

ukázky odevzdaných prací:

Závěrečná práce: šachové figurky

 

Je čas zkusit shrnout vše, co jsme se v tomto pololetí naučili. Tedy tvorbu těles různými způsoby, kombinací těles tvořit složitější tvary, skládat je dohromady v prostoru. Umístit je do prostředí, nasvítit a renderovat s využitím materiálů.

Zadání práce: šachové figurky. Očekávám vymodelování klasických či autorských figurek, jejich rozmístění na šachovnici a několik renderů prezentující Vaši práci (celek, detaily).

Průběžně v 14denních intervalech očekávám ukázku průběhu práce formou renderu (první dvě figurky, dále další dvě figurky, nakonec celkový výstup). Finálním produktem by měly být alespoň dva rendery, jeden celkový pohled na všechny šachové figurky a dále detail, ukazující propracovanost nejzdařilejších modelů. Rozlišení renderů pro tisk na A4, tedy alespoň 3000 px na šíři (pokud možno).

bonus: export do formátu STL (pro 3D tisk):

Zkuste si některou z vašich figurek připravit pro 3D tisk! Je to opravdu jednoduché… a samozřejmě jsou tam skryté potíže, které byste odhalili při tisku, ale o tom více někdy osobně 🙂

ukázky odevzdaných prací:

Poznámka k renderování

Určitě máte tak rádi IKEA katalogy tak jako já. A víte, proč jsou tak atraktivní? Samozřejmě ktom hezkých výrobků, perfektního aranžování doplňků a výborné techniky fotografa – z těch obrázků čiší radost. Tam rpostě chcete žít a bydlet. A velký díl na tom má světlo. Koukněte na tu prosvětlenost celého prostoru, která přináší pocity čistoty, radosti, tepléno a útulnéo domova. Představte si tu samou fotku na recyklovaném papíru, zašedliu bez světlých tónů a jako by za závojem… bylo by to něco úplně jiného.

Zkuste se nad tímto zamyslet při renderování vašich výstupů. Nebojte se přidat světelný zdroj, nebo existuícímu přidat na intenzitě. Bílá by měla být bílá, ne šedá. Červená může být jasná, nemusí mít tón jak dvacet let starý kužel u dálnice. A co nezvládnete usvítit v renderovacím prostředí, můžete doladit v bitmapovém editoru později… zkuste a nebudete chtít už jinak. Mějte rádi světlo 🙂

Spodní obrázek vznikl rychlou úpravou ve Photoshopu taháním za křivky.
Ještě lepšího výsledku by se dalo dosáhnout už při práci v AutoCADu. Ale i tak ta chvilka práce za to stojí.

Pokud máte k dispozici pouze notebook s pochybným displejem a máte pocit že nevidíte správné odstíny, zkuste si nastudovat něco o histogramu a můžete pracovat s kvalitním odhadem.

další ukázky odevzdaných prací:

X