4.BV – PGR [Matouš Mihaliček]

Podklady pro 4.BV

Zde se najdete informace, které vás provedou samostudiem v období mimořádných opatření. Předpokládám, že máte nějaké společné studijní komunikační kanály a že je budete využívat, mimo jiné na vzájemnou komunikaci a podporu při řešení případných obtíží. Obracet se samozřejmě můžete i na mě, a to na mém pracovním e‑mailu matous.mihalicek(x)sups.cz. Otázky a odpovědi budu zveřejňovat zde, aby se i ostatní mohli případně poučit. Každopádně držím palce, ať vše jde hladce a bez potíží. Dálkovému studiu zdar!

První (a druhý) úkol

TERMÍN ODEVZDÁNÍ: do 20. března 2020, varianta s rozlišením pro A2 do 27. 3. 2020 

Zadal jsem práci, posílal jsem kolem 12. března přes kolegyni třídní, snad to k vám došlo:

PGR
Procvičovat kombinaci dvou fotografií, resp. renderu a fotografie do jednoho obrázku – jako přípravu pro maturitní plakát. Pokud nemáte k dispozici Photoshop či jiný bitmapový editor doma, doporučuji buď zkusit online variantu Photoshopu https://photoshoponline.pro/cs/online-photoshop/, anebo si stáhnout zdarma aplikaci GIMPshop: https://www.gimpshop.com/.

Prosím, vyzkoušejte si postup, který jsme si v posledních dvou hodinách ukazovali, hezky sami ve svém prostředí. Jsou to vlastně dva úkoly v jednom:
1/ najít si softwarové vybavení se kterým budete pracovat, [více viz níže]
2/ vzpomenout si na práci s vrstvami a výběry.

Hotové práce mi prosím zašlete na e‑mail, já je zde vystavím ať se všichni můžeme podívat jak se vám zadařilo. A nezapomeňte připsat v jakém software jste koláž skládali a jak vám to šlo!
Soubor prosím pojmenujte ve formátu příjmení-jméno-název práce!

 

Technické parametry úkolu

Prosím nezapomeňte, že směřujeme k tisku maturitního plakátu. Připomeňte si, že jsme se bavili o tzv. tiskovém rozlišení. Vzpomínáte? Malá nápověda: 300 dpi.

Takže moje první otázka, resp. zamyšlení pro vás: jaké bude cílové tiskové rozlišení vašeho obrázku, když budeme počítat s velikostí řekněme plného formátu A2 (na zbytku předepsané A1/B1 budou popisky a technické výkresy…)?

Softwarové vybavení na doma – bitmapová grafika


Ve škole pracujeme s aplikací Adobe Photoshop Elements:
Nabízí zkušební verzi zdarma, netuším na jak dlouho je.
Protože předpokládám, že ne všichni ji máte doma nebo si ji chcete kupovat, nabízím varianty:

1/
Stejné, vám již známé uživatelské prostředí nabízí photoshoponline.pro:
https://photoshoponline.pro/cs/online-photoshop/

Jde o plně funkční editor běžící v okně prohlížeče. Nezvyklý koncept, ale funguje to. Ideální na rychlé úpravy na cestách, ale pro naše použití jde o možnou variantu. Rychlé internetové připojení je v tomto případě fajn.

2/
Stálicí v oblasti bitmapových editorů je samozřejmě GIMP. Já v tomto případě doporučuji spíše GIMPshop, což je varianta GIMPu s upraveným uživatelským rozhraním tak, aby více připomínal právě nám známý Photoshop. Ke stažení zdarma zde:
https://www.gimpshop.com/

3/
No a kdyby jste přeci jen chtěli kupovat nějaký software, tak určitě doporučuji produkty Affinity, v tomto případě Affinity Photo:
https://affinity.serif.com/

Mají též zkušební verze, jen nepodporují češtinu. Ale to by nemuselo vadit.

Aktuálně: testovací verze na tři měsíce zdarma, nebo k zakoupení s 50% slevou! více info zde

Pokud máte další tipy, napište mi!

odpovědi na otázky:

Co je to to DPI a jak mám určit tu velikost souboru?

DPI, Dots Per Inch, je relativní rozlišení dokumentu.
Relativní pro to, že je závislé na výsledné velikosti (např. velikosti tisku). 
Pro tisk používáme hodnotu (ideálně) 300 dpi. To znamená, že na každý palec (2,54 cm) použijeme 300 pixelů z našeho obrázku. Tedy pokud A4 má na šířku 29,7 cm, to jest 11,69 palce, pak při 300 dpi chceme 3507 pixelů. A pokud A3 má šíři 42 cm, tedy 16,54 palce, pak při stejných 300 dpi chceme 4962 px.
Dává to smysl? Zkuste si sami spočítat velikost pro A2. 

AutoCAD: jak se pracuje se světly? Vůbec si to nepamatuji…

Hledejte tutoriály online, až na šišlavý hlas mi přijde zajímavé třeba toto: https://youtu.be/f1nTnaXV47o

…nebo víte o lepším? Pošlete mi odkaz!

Třetí úkol

TERMÍN ODEVZDÁNÍ: 10. 4. 2020
 
Pojďme se podívat na 3D model, který máte či jste měli v plánu vytisknout na 3D tiskárně (nemáte-li, improvizujte). Předpokládám, že k němu máte STL soubor. Koukneme se jak dlouho by se tiskl na plastové 3D tiskárně a kolik by takový tisk stál. Takže jdeme na to, budu po vás chtít následující:
 
  1. Printscreen toho 3D modelu.
    Windows 10 mají integrovaný prohlížeč STL souborů, můžete použít ten. Anebo jistě máte jiný systém jak si prohlížet exportované STL soubory, takže pošlete obrázek toho co používáte.  A pokud nic nemáte, najdete jistě nějaký prohlížeč online.
  2. Koukneme se na cenu tisku.
    Zkuste zvolit nějaký online kalkulátor (např. 3dpartprice.com) a nahrajte do něj Váš STL soubor.
    Dále nastavíme parametry kalkulace:
    výška vrstvy: 0,1 mm pro kvalitní tisk, 0,2 pro rychlý tisk,
    výplň: 30 % je fajn,
    rychlost tisku: 40 mm za sec. je tak akorát,
    cena za hodinu: zkusme nastavit třeba 50 Kč,
    cena za gram: dohledejte si filament, který byste chtěli použít (aniž bych chtěl někomu dělat reklamu, koukněte třeba na Plasty Mladeč, materiál PLA – a zapište cenu do tabulky, zároveň pošlete odkaz na zvolený výrobek).
  3. Pošlete mi informaci o vypočtené ceně, délce tisku a hmotnost výsledného modelu. Toto dvakrát, pro kvalitní a rychlý tisk (viz bod 2/).

Shrnu to: chci poslat obrázek exportovaného STL modelu a k němu 2x informaci o předpokládané ceně a době tisku (pro detailní a rychlý tisk), hmotnost vytisknutého modelu a odkaz na použitý filament + jeho cenu za kg.

Vím, že vy na plastovce model tisknout nebudete (leda nějaké doplňky) – ale kalkulátor na tu práškovou tiskárnu neznám (i když vhodným nastavením parametrů by šel jistě použít i tento). Berte to jako praktické cvičení pro uvědomění si pár stěžejních parametrů pro 3D tisk.

3ds Max a Corona renderer – tipy a triky 🙂

 

Návod, který jsme používali ve škole pro základní nastavení Corony je ke stažení zde.

Nějaká videa, která vám mohou pomoci při renderování:

3ds Max Tutorial – Corona Renderer

Corona troubleshooting

X